Låssmederna visar vägen med telefonnummer i SEO-titeln

En person som söker efter en låssmed på nätet vill ofta ha hjälp så fort som möjligt. Man vill hitta telefonnumret, ringa och få hjälp. Att skicka mail eller fylla i kontaktformulär är inte lockande. Detta åtminstone i akuta situationer. Detta har gjort att fler låssmeder väljer att ha sitt telefonnummer i sin SEO-titel.

SEO-titel är den text som kort visar vad en webbplats handlar om när man använder Google som sökmotor. Den text som står bakom siffran som visar vilken position i sökresultat som företaget har. 

Det är därmed även detta som många tittar på innan man väljer att antingen klicka sig vidare in på hemsidan eller agera på annat sätt. Om man snabbt ser ett telefonnummer kan detta användas för att nå företaget. Det är något som flera låssmeder i Vasastan upptäckt vilket tydligt syns när en låssmed i just Vasastan eftersöks. 

Av de tio första företagen som presenteras är det fem som valt att ha telefonnummer direkt i denna förklaring. En trend som är relativt ny och som inte går att på så många branscher. Men skulle det visa sig mätbart effektivt kan mycket väl andra tjänsteföretag ta efter. Detta inte minst där man som kund har bråttom och inte orkar klicka in sig på hemsidor, leta telefonnummer och sedan inse att företaget inte har öppet. 

Rörmokare…

Uppenbarligen är det en ”minitrend” hos just låssmeder och detta i vissa delar av Stockholm, ex Vasastan. För en annan hantverksgrupp som skulle kunna agera lika är rörmokarna. Man har ofta lika bråttom att få tag på en låssmed som en rörmokare. Men det är inte en enda rörmokare i Vasastan som valt att ha telefonnumret på samma sätt. Detta även om rörmokare skulle kunna vara en hantverksgrupp som man kontaktar i akuta tillfällen. 

Gäller att möta upp med telefonnummer på sidan

Den enda nackdelen är att telefonnummer i denna titel inte är klickbart. Med andra ord kan man inte klicka på numret varpå det aktiverar ett telefonsamtal. Den som söker med mobilen vill gärna ha numret tillgängligt och klickbart eftersom man då inte behöver skriva ner eller komma ihåg numret. 

Den låssmed i Vasastan som ligger först har mött upp detta behov tydligt. När man klickar in sig på hemsidan syns numret extremt stort, tydligt och klickbart. De har uppenbarligen uppfattat att kunderna efterfrågar att snabbt kunna komma i kontakt med dem – via just telefon. 

Som företagare bör man alltså fundera över hur snabbt och med vilket kommunikationsmedel som kunderna efterfrågar. En person som blivit utelåst vill snabbt komma i kontakt med en låssmed. Något som i alla fall låssmederna i Vasastan har uppfattat.

15 nov 2019