E-Handel

E-Handel, E-Commerce, Webbshop, Näthandel. E-Handel har många namn och det finns både småskaligt via en enskild firma och storskaligt genom ett aktiebolag.

E-Handel innebär att ett företag annonserar ut en produkt eller tjänst via en egen eller extern hemsida eller annan internetplattform med syftet att sälja sin produkt eller tjänst. Kunden kan vara både privatperson (Business to consumer) eller företag (Business to business). Det finns även en kategori där privatpersoner säljer till varandra (Consumer to consumer), ett bra sådant exempel är Blocket.se som är Sveriges största köp- och säljmarknad på internet. Vissa e-handelsbutiker riktar endast in sig mot privatpersoner, vissa riktar endast in sig mot andra företag och vissa kan rikta sig mot båda kundgrupperna.

Kraven på en hemsida som bedriver E-Handel är många och stora. Det viktigaste är att inge ett intryck av tillit så kunderna faktiskt vågar och vill handla.

Några av de krav som ställs på en hemsida med E-Handel

  • Snabb responstid och transaktionstid
    Det måste gå snabbt för konsumenten att hämta informationen från servern och läsa in den i sin webbläsare. En hemsida som laddar långsamt gör att besökarna lämnar hemsidan utan att genomföra ett köp.
  • Klara av många besökare samtidigt
    Det är viktigt att en stor E-Handel klarar av många besökare samtidigt. Om den kraschar eller laddar långsamt på grund av högt tryck så kommer kunderna inte att genomföra ett köp.
  • Responsiv eller Mobilanpassad hemsida
    Fler och fler kunder väljer att lämna den hederliga datorn vid köp över internet och väljer istället att handla över både surfplattor och smartphones. Därför är det jätteviktigt att hemsidan är anpassad för att fungera på andra skärmar än bara en datorskärm.

E-Handeln ökar varje år

Varje år så ökar andelen personer som köper varor och tjänster på internet. I en undersökning som PostNord har gjort så visade det sig att 90% av de tillfrågade svarade att de någon gång under 2015 gjorde ett köp online. Under samma år så hade dessutom var femte person gjort ett köp hos en E-Handlare via mobilen. Detta ställer stora krav på de som driver E-handel och konkurrensen blir större.

För att din E-Handel ska synas och sticka ut ur mängden är det viktigt med nöjda och återkommande kunder. Men hur får du dessa? Det viktigaste är att få in kunderna till din hemsida. Det kan du göra genom att sökordsoptimera dina texter och även att annonsera på internet. När kunderna sedan är inne på din hemsida så finns det massvis med bra knep som gör att du får dem att stanna kvar och genomföra köpet. Mer om detta kommer att finnas i vår blogg, Webb-Bloggen.

Som tidigare nämnt så är det viktigt att kunderna känner en tillit till företaget. En viktig aspekt i detta är att ha en bra support, gärna både så kunder kan ringa och maila om det skulle uppstå problem.

Kort och gott så finns det mycket som man behöver tänka på när det kommer till att driva en e-handelsbutik. Lycka till!