Så syns du bättre vid lokala ”Googlingar”

Företag som främst får sina kunder via sin hemsida har extremt mycket att vinna på att synas tydligt på nätet. De flesta använder Google när de ska söka efter en produkt eller tjänst och att då ligga högt upp bland sökresultaten innebär en stor fördel mot konkurrenterna. Detta oavsett om man är ett företag som säljer produkter via E-handel över hela Sverige eller om det är ett tjänsteföretag som enbart arbetar inom ett lokalt område.

Oavsett målgrupp eller geografiskt område finns likheter gällande hur man kan arbeta med SEO för att komma högt på Google. Samtidigt finns det specifika åtgärder som främst passar de som arbetar med att synas lokalt.

Exempel – Städfirma i Norrtälje

En städfirma i Norrtälje har märkt att många personer söker på ”Städfirma Norrtälje” på Google när de vill ha städhjälp i staden. Utöver det har ett par andra sökfraser definierats som speciellt aktuella att synas på. De vill därmed göra vad de kan för att kunder som söker med denna fras verkligen väljer deras företag.

Adwords – Att arbeta med Adwords är betydligt billigare för lokala företag än vid E-handel. Orsaken är att konkurrensen är betydligt lägre. Antalet städfirmor är starkt begränsat i Norrtälje och genom att arbeta hårt med ”Exakt Match” samt ”Negativa sökord” går det att smalna av kampanjerna i Adwords på ett sätt som tydligt skapar konverterande kunder till en låg kostnad.

Google Maps – Städfirman bör definitivt lägga in sina uppgifter på Google Maps. Den främsta orsaken är att Google Maps visas före det organiska söket. När en sökning sker på ”Städfirma Norrtälje” visas först Adwords, sedan Google Maps och till sist det organiska resultatet. Självklart bör man synas på alla dessa tre ställen. Vid denna sökning visas en mindre bild av Norrtälje där de olika städfirmorna markeras ut på en karta. Dessutom presenteras adress, telefon, öppettider samt eventuella recensioner.

En fördel är även att få sina kunder att recensera företaget på Google. Detta eftersom dessa betygssystem tydligt visas upp på Google Maps vilket skapar en högre klockfrekvens på denna information.

SEO – Det tredje benet för städfirman att luta sig mot i sin marknadsföring är SEO. Det handlar därmed om att företaget syns högt upp i det organiska sökresultatet när sökningar sker på städrelaterade ord med tillägget Norrtälje.

Ett vanligt problem är att städfirmor enbart skriver om sin verksamhet på sin hemsida utan att nämna tydligt vilken stad man är verksam inom. I detta exempel är det alltså viktigt för städföretaget att i title, rubriker och brödtext få med att de är verksamma i Norrtälje. Om texten på hemsidan enbart har städrelaterade ord kommer annars företaget att konkurrera på Google mot samtliga städföretag i Sverige. En konkurrens som bör vara extremt mycket större än att konkurrera enbart mot städfirmor i Norrtälje.

20 okt 2017